Consumenten

Informatie consumenten

U heeft van uw apotheek een medicijn gekregen, of bij een drogist zelf medicijnen gekocht, en wilt de gesproken bijsluitertekst van een medicijn beluisteren. Mogelijk heeft u van de apotheek een informatiekaartje gekregen. Wat moet u dan doen? Hieronder staat stap voor stap beschreven hoe de Nationale Bijsluiter Telefoon werkte.

De telefoonlijn is op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. U kunt het telefoonnummer, 0900-XXX, bellen tegen lokaal tarief. Dat is ongeveer 0,03 eurocent per minuut.

Als u de Nationale Bijsluiter Telefoon belt, hoort u eerst een automatische welkomstekst. Daarna volgt een kort keuzemenu. Voor het beluisteren van de tekst van de bijsluiter moet u het registratienummer van het medicijn (RVG, RVH of EU-nummer) op het toetsenbord van de telefoon intikken. Dit registratienummer staat op de verpakking van het medicijn. Kunt u het nummer niet vinden, vraag dan uw apotheker om het registratienummer van het medicijn voor u op te zoeken . Hiertoe hebben wij apothekers speciaal opgeroepen, dus voel u niet bezwaard.

Gesprekken in 2 vormen

De Nationale Bijsluiter Telefoon biedt gesproken bijsluiters aan in twee vormen: gesproken door de computer via digitale audio, of voorgelezen door een speciaal daartoe opgeleide telefoonmedewerker. Als u het registratienummer ingetoetst heeft, zoekt de computer of de tekst in digitale audiovorm aanwezig is. Is dit het geval dan wordt de tekst door een computerstem voorgelezen. Is de tekst van de bijsluiter niet in digitale audio vorm aanwezig, dan zal een speciaal daartoe opgeleide telefoonmedewerker de tekst van de bijsluiter aan u voorlezen. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van de database van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, waarin de meest actuele versie van bijsluiters opgeslagen zijn.

Wilt u na het beluisteren van de bijsluitertekst de tekst nog eens rustig na kunnen lezen, dan kan dat. Bij de telefoonmedewerker kunt u een bestelling plaatsen voor de tekst van de bijsluiter in braille, grootletter of een word-bestand. De telefoonmedewerker noteert dan uw naam, adres, registratienummer van het medicijn en de gewenste leesvorm en stuurt deze bestelling door aan het desbetreffende farmaceutische bedrijf. Dit bedrijf zorgt er dan zelf voor dat u de bijsluitertekst op de door u gewenste leesvorm toegestuurd krijgt via mail of via de post. Dat duurt maximaal drie werkdagen. Aan deze service zijn voor u als consument geen extra kosten verbonden.

Let op!

•De Nationale Bijsluiter Telefoon is geen medische hulpadvieslijn! Heeft u vragen over het gebruik van uw medicijn dan verwijzen we u door naar uw huisarts of apotheker.
•Op de Nationale Bijsluiter Telefoon is een aansprakelijkheidsdisclaimer van toepassing. De Nationale Bijsluiter Telefoon is niet verantwoordelijk voor onjuist gebruik van een medicijn. Meer informatie over de aansprakelijkheidsverklaring.
•Van consumenten die een bestelling plaatsen voor de tekst van de bijsluiter in een andere leesvorm, worden de naam- en adresgegevens, het registratienummer van het medicijn en de leesvorm genoteerd. Hiervoor is een privacyreglement opgesteld en is de Nationale Bijsluiter Telefoon aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. In het privacyreglement staat onder meer dat registratiehouders de gegevens van de beller alleen mag gebruiken voor het doel van de Nationale Bijsluiter Telefoon. Meer informatie over het privacy-regelement.
•Wij gaan er van uit dat u tevreden bent over de service van de Nationale Bijsluiter telefoon. Mocht u van mening zijn dat de Nationale Bijsluiter Telefoon u niet goed geholpen heeft, dan kunt u ons dat melden. Meer informatie over het klachtenregelement.